Manfaat Cabe Jawa : Sembuhkan banyak penyakit

selamat datang di website kami ini, disini kami menyajikan sebuah website tentang informasi online
Mendengar perkataan cili, yang datang ke minda kita adalah warna buah-buahan hijau atau merah dan pedas jika dimakan. Biasanya digunakan untuk sambal cili. Walau bagaimanapun, terdapat cili biasa yang digunakan untuk campuran herba. Ini adalah lada cili atau tempoh asas. Ini dikenali sebagai cili cili Java (Piper retrofractum Vahl atau Piper longum L)..

Berbeza daripada padi lain, Java tananam padi milik memanjat spesies tumbuhan Pinang yang telah latched ke akar. Daun akan telur berbentuk bulat berseling (diletakkan sprigs berselang-seli) dengan hujung tirus. Apabila daun akan diperah, lada cili akan berbau seperti daun Pinang busuk.

Buah-buahan adalah bulat bijirin-berbentuk dengan panjang kira-kira 2-3 sentimeter. Sementara masih berwarba Jawa muda hijau padi, tetapi kemudian menjadi terang apabila merah berwarna lelaki tua. Bilakah dicicip, rasa pedas-masam manis adalah manis.


Banyak Java pepper berkembang dalam meter dan bidang pada satu ketinggian 0-600 meter di atas paras laut. Pokok lada yang ia hidup di tanah yang tidak terlalu lembap. Untuk memberbanyak orang-orang loji ini biasanya berbuat demikian melalui Keratan. Penyelenggaraan yang adalah agak mudah. Seperti tumbuh-tumbuhan lain, lada Jawa memerlukan air yang cukup. Tumbuhan ini tumbuh lebih subur di tempat terbuka.

Daripada keputusan analisis kimia, cili mengandungi Java piperina, piperidinia, resin, gom, kanji, dan minyak pati yang bermanfaat untuk herba perubatan tradisional. Bahagian tumbuhan yang sering digunakan untuk pembuatan ubat-ubatan herba adalah kepada buah. Walau bagaimanapun, akar dan daun-daun ini juga mempunyai sifat-sifat ubat-ubatan.

Piper retrofractum dikenali sebagai Java lada atauPiper longum L Kaduk atau atau Chavia officinarum Miq, atau Chavia retrofracta Miq. dimasukkan ke dalam loji keluarga Piperaceae. Tumbuhan ini dikenali dengan lada nama panjang, Kampung pendowoharjo, areuy lada, cili sula, cabi jamo, onggu, lada cili dan cili solah.

Sifat-sifat kimia: tumbuh-tumbuhan ini kaya dengan kandungan kimia yang berbeza daripada yang sudah diketahui, buah-buahan a. l:: piperine pedas kesemak, minyak evaporate, alpha amirin, fenenol, dehydromatricaria, cineole, esters quebrachitol terpinen-4, 1-1-caryophylene beta. Akar dan batang mengandungi mengandungi inulin artemose, Cawangan-cawangan kecil mengandungi oxytocin, yomogi alkohol, ridentin.

KESAN farmakologi: Tumbuh-tumbuhan adalah: rasadingin, melegakan sakit, menghentikan pendarahan (hemostatik), melancarkan peredaran darah, mencegah keguguran, mengawal haid. Dalam farmakologi China yang dipanggil tumbuhan ini mempunyai rasa yang agak pahit, pedas dan panas. Herba ini memasuki paru-paru, meridian buah pinggang dan limpa.

SEBAHAGIAN daripada loji yang digunakan: kesan-kesan farmakologi diperolehi daripada penggunaan keseluruhan loji dikeringkan dengan yang di bawah-anginkan. Segar: dalam daun dan biji benih.

PENYAKIT INI BOLEH DIUBATI DAN PENGGUNAAN

Berdasarkan pelbagai kesusasteraan yang rekod-rekod yang berketurunan pengalaman daripada pelbagai negara dan Daerah, tumbuhan ini boleh menyembuhkan penyakit-penyakit seperti berikut:

1. rasa lemah (neurashenia) Java 6 bijirin lada, Reed Rhizome 3 rod, Rhizome Zingiber zerumbet ¾ ambiloto ¾, daun gula enau genggaman jari-jari, 3 jari. Dibasuh dan dipotong menjadi kepingan perlu, dalam direbus dengan 4 cawan air sehingga tinggal 2 ¼ cawan. Selepas sejuk ditapis dan kemudian minum. ¾ cawan 3 kali sehari.

2. Masukkan angin. Cili btir 3, Java daunpoko (Mentha arvensis javanica Bl) ¼ adun kesumba, rivet gulaenau (Bixaorellana L) ¼ pegang tangan pegang tangan, 3 jari bersih, dibasuh dan kemudian direbus dengan air sehingga tinggal 3 cawan 2 ¼ cawan. ¾ sudu 3 x sehari.

3. Obatkuat. Bersihkan rahim selepas bersalin. 3 gr akar Kering, halus crushed seduh dengan air panas, minum. Sekali sehari.

4. kurang penghadaman, batuk, bronkitis, ayan, demam selepas bersalin, perut, paru-paru dan penggalak jantung, tekanan darah rendah, saluran hidung slimy. Buah-buahan mentah 6 gr ditumbuk halus yang dikeringkan, ditambah madu secukup rasa.

5. Cecair kumur. 3 helai daun ditumbuk, dikisar dengan 1 cawan air panas untuk berkumur-berkumur.

6. perut spasm pelepasan. Lembaran Daun3 disusun, dikisar dengan 1 cawan air, minum.

7. Obaturus-enema untuk pesakit dengan penyakit hati. ↑ pounded, kemudian squeezed dan pada kebanyakan banyak3 minum dengan air rebusan buah cili.

Berguna Java padi untuk mengatasi kelemahan saya (neurasthenia), sejuk, sistem penghadaman yang Kurang Upaya penglihatan, batuk, demam dan ayan. Akarnya digunakan untuk ubat-ubat yang kuat dan pembersihan rahim selepas bersalin. Manakala daun-daun yang boleh digunakan sebagai Cecair kumur dan reliever aduan perut.

Apabila digunakan untuk menangani sakit, kemudian padi Java digunakan dalam bentuk mentah atau dikeringkan bercampur dengan bahan-bahan lain. Semua bahan-bahan yang bercampur-campur, kemudian direbus dan air mabuk tiga kali sehari.

Ibu-ibu yang melahirkan boleh mengambil kesempatan daripada akar kering yang digunakan untuk Java pepper membersihkan rahim. Bagaimana, akar cili Java yang seberat tiga gram air panas halus tanah dan dikisar. Air yang diambil sekali sehari.

Pengaduan abdomen, terutamanya untuk melegakan kekejangan perut, cili daun Java sebanyak tiga keping dan halus tanah dikisar dengan segelas air panas. Air mabuk. Air sed
semoga setelah membaca artikel kami, anda bisa mendapatkan sebuah ide